Y بسمه تعالی

عنوان یادداشت :

آیا بهتر نیست رییس قوه قضاییه توسط مردم انتخاب شود ؟

نگارنده :

مهرداد احمدی ورامینی

 

در سالهای اخیر مقامات متعددی از رهبری انقلاب گرفته تا رییس مجلس و مراجع تقلید و... سخن از تغییر قانون اساسی گفته اند از آنجا که این مساله بسیار مهم و حیاتی است ما در زیر صرفا یک پیشنهاد را مطرح می کنیم و امیدواریم خوانندگان محترم از پیشنهاد  ما برداشت عجولانه و یا غیر منصفانه نکنند .

 متاسفانه از اشکالاتی که به نظام ما می گیرند عدم کارایی و همچنین عدم پاسخگویی دستگاه قضایی آن است . این اشکال تا چه حد وارد است یا نه ؟ بحثی جدا می طلبد اما به نظر می رسد کاری که برای رفع این اشکال می توان  انجام داد این است که ، رییس قوه قضاییه ، توسط مردم و با انتخاب مستقیم آنان برگزیده شود ( البته پس از تایید صلاحیتِ داوطلبان توسط شورای نگهبان ) در واقع باید به گونه ای شود که در نظام ما مسئولان سه قوه برگزیده مستقیم مردم باشند ، البته ممکن است عده ای بگویند این کار در هیچ کشوری سابقه ندارد در جواب می گوییم اولا اینکه این حد از تمرکز و استقلال در قوه قضاییه ایران نیز کم نظیر است و البته این کار هم می تواند یک ابتکار ایرانی دیگر باشد که در اصل تفکیک قوای اروپایی صورت می گیرد. همچنین می توان گفت که در کشورهای دیگر مسئولان قضایی را یا رییس جمهور منصوب می کند یا رییس جمهور با مشارکت مجلس ؛ در حالیکه در ایران اینگونه نیست پس بهتر است که رییس دستگاه قضا منتخب مردم باشد . شاید عده ای بگویند احتمال دارد نامزدهای ریاست دستگاه قضا برای کسب هزینه های تبلیغات با سرمایه داران تبانی کنند و از این گذر فساد به دستگاه قضایی راه یابد ؟ در جواب باید گفت که می توان با ممنوع کردن تبلیغات نامزدهای ریاست دستگاه قضایی از راههایی غیر از طریق رسانه های ملی و دولتی جلوی این امر را گرفت . چه بسا عده ای بگویند امکان دارد نامزدها برای کسب رای ، وعده هایی خلاف فقه شیعه دهند در جواب می گوییم می توان با وضع راهکارها و قوانینی جلوی این مساله را گرفت  و در قانون اساسی یا قانون عادی قید کرد که نامزدها نمی توانند در تبلیغات خود وعده های که بر خلاف اجماع فقهای شیعه است به مردم بدهند.

به هر روی این صرفا یک پیشنهاد است برای تقویت دستگاه قضایی و کم کردن بار انتقادات از آن و نیز سبکبار کردن نظام اسلامی – همچنان که ایجاد شوراهای شهر موجب کم شدن انتقادات از حکومت که شهردارها را تعیین می کرد ، شد و نظام را سبکبار کرد – ما مطمئنیم که  این پیشنهاد  و امثال این پیشنهاد اگر توسط کارشناسان خبره نقد و بررسی و تحلیل شود در نهایت به نفع نظام اسلامی منتهی می شود.

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : مهزیار مهرآذین
تاریخ : جمعه 31 فروردين 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: